Základní pravidla se velmi podobají hře pexeso. Na hrací plochu se vyskládají kartičky černobílou stranou navrch. Barevná strana kartiček je dole a tedy zakrytá. Úkolem hráčů je, stejně jako v pexesu, nalézt dvě kartičky, které jsou na barevné straně identické. Herní balení obsahuje několik rozdílně obtížných variant. Ty se liší zejména počtem herních kartiček a časovou náročností. Zpočátku doporučujeme hrát lehčí varianty, zejména pokud se hru učí děti. Herní varianty jsou rozepsané níže.
Video návod 3.část
Herní balení obsahuje šest základních skupin kartiček, které se liší grafickým zpracováním a matematickým významem. Při hraní je toto rozdělení obzvláště důležité, protože každá skupina má vlastní postup, podle kterého hráči hledají identické kartičky. Důvody, proč jsme do hry zařadili právě níže popsané skupiny a ne jiné, vysvětlujeme v dodatečných materiálech.
Skupina NULY
Kartičky ze skupiny nuly mají vždy na černobílé straně nějaké číslo a na barevné straně nulu, která má to stejné číslo zprůsvitnělé na černém pozadí.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 21 a na barevné straně objeví nulu s číslem 21 na pozadí.
Jako další kartičku bude taktéž otáček číslo 21.
Upozornění: Následující černé kartičky 17, 19, 23, 29, 31, 41, 43, 71 nepoužíváme.
Upozornění: Následující černé kartičky 12 jsou různé, nejedná se tedy o pár
Skupina PRVOČÍSLA
Prvočísla jsou čísla dělitelná pouze jedničkou nebo sama sebou.
Kartičky ze skupiny prvočísla mají vždy na černobílé straně stejné číslo jako na barevné straně. Barevná strana obsahuje černé číslo na žlutém pozadí.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 5 a na barevné straně objeví taktéž číslo 5.
Jako další kartičku hráč otočí taktéž číslo 5.
Skupina DRUHÉ MOCNINY
Mocnina je speciální případ násobení, kdy násobíme stejné číslo stejným. Formálně je tedy postup stejný jako u skupiny malá násobilka. Prakticky však jednodušší.
Kartičky z této skupiny mají vždy na černobílé straně základ mocniny a na barevné straně výsledek mocnění. Barevná strana vždy obsahuje jednobarevné číslo na kruhovém pozadí.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 3 a na barevné straně objeví číslo 9.
3 je tedy základ druhé mocniny s výsledkem 9. Další kartička, kterou hráč musí otočit, je taktéž číslo 3, jinak řečeno 3 na druhou = 9.
I na kartičky ze skupiny druhé mocniny lze použít barevné pravítko, avšak není to nutné, protože se vždy otáčí dvě stejná čísla.
Skupina MALÁ NÁSOBILKA
Kartičky z této skupiny mají vždy na černobílé straně činitele násobení a barevné straně výsledek násobení těchto činitelů. Barevná strana vždy obsahuje číslo na šedém pozadí.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 5 a na barevné straně objeví číslo 10.
5 je tedy první činitel násobení s výsledkem 1010. Další kartička, kterou hráč musí otočit, je druhý činitel násobení s výsledkem 10, což je číslo 2. Jinak řečeno, 5⋅2=105⋅2=10.
Tímto postupem hráč nalezne kartičky s identickou barevnou stranu ze skupiny malá násobilka. Pro ty nejmladší z nás, kteří ještě neumí čísla, jsme pro určení činitelů vymysleli nápomocné barevné pravítko, jehož použití se vysvětluje níže.
Skupina FIBONNACIHO ČÍSLA
Fibonacciho čísla jsou čísla z posloupnosti, kde každé následující číslo je součtem dvou předchozích.
Kartičky ze skupiny Fibonacciho čísla mají také vždy na černobílé straně stejné číslo jako na barevné straně. Barevná strana obsahuje černé číslo na oranžovém pozadí.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 5 a na barevné straně objeví taktéž číslo 5.
Jako další kartičku hráč otočí taktéž číslo 5.
Skupina FAKTORIÁLY
Faktoriál je matematická operace označená vykřičníkem a znamená, že dané číslo se násobí všemi menšími přirozenými čísly až do jedné. Například 5!=5⋅4⋅3⋅2⋅1=120
Znovu připomínáme, že pro hraní Mathessa děti nepotřebují nic z toho, co zde popisujeme vědět. Stačí jim orientovat se podle grafické shody.
Kartičky ze skupiny faktoriály mají na černobílé straně buďto číslo nebo vykřičník a na barevné straně výsledek této operace.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 5 a na barevné straně objeví číslo 120.
5 je tedy číslo, na které se operace faktoriál aplikuje (nápověda je malé 5! na barevné straně kartičky). Jakmile víme, že se jedná o faktoriál, jako další kartičku budeme otáčet !.
Pod kartičkami ! se schovávají pouze výsledky faktoriálů.
Cooper-Janečkova varieta (CJV)
Kartičky ze skupiny CJV jsou rozšířením vyšších variant Mathessa a je jich pouze 8.
Příklad: Hráč otočí kartičku s číslem 12 a na barevné straně objeví číslo 21. Kartičky z CVJ mají na barevné straně vždy žlutomodré pozadí.
Jako další kartičku hráč otočí číslo 21, aby na barevné straně nalezl graficky stejně zpracované číslo 12.
CJV jsou jediné kombinace, kdy čísla na barevné straně přidružených kartiček nejsou úplně identická.
Video návod - ščítání bodů
Body obdrží hráči za každý nalezený pár žetonů.
Hráč s nejvyšším počtem bodů vyhrává. Body se počítají následujícím způsobem:
Body za kombinace z více skupin
Pokud má hráč více párů se stejnou číselnou hodnotou, body za tyto páry se sečtou a násobí počtem párů s touto číselnou hodnotou.
Příklad:
21 a zároveň 21
Hráč tedy získal 2 body za pár Fibonacciho čísel a 2 body za pár malé násobilky. To jsou dohromady 4 body. Jelikož tyto páry mají stejnou číselnou hodnotu na barevné straně (oba mají na barevné straně číslo 21, získané body se ještě vynásobí dvěma, celkem tedy 8 bodů.
Příklad:
16 a zároveň 16
Toto pravidlo se nevztahuje na páry ze skupiny faktoriálya CJV.
Kartičky ze skupiny nuly samy o sobě body nepřidávají, ale násobí počet bodů za určité jiné páry, které mají na barevné straně stejné číslo, jako je číslo na pozadí kartičky s nulou.
Příklad:
21 a zároveň 21
Hráč tedy získal 2 body za pár malé násobilky a 0 bodů za pár nul. Tyto nuly však mají na pozadí číslo 12 a to znamená, že body za každý jiný pár s číselnou hodnotou 12 násobí 2x. Hráč tedy získá 4 body.Pokud by hráč získal například pár nul s průhledným číslem 11 na pozadí, násobil by tento pár jiné kartičky s číslem 11.Hráč, který získá dva páry v dané variantě (tzv. Sheldon) s CJV získá 12 bodů a zároveň jeden tah kdykoliv během hry navíc.
Videonávod - jak používat barevné pravítko
Barevné pravítko slouží pro orientaci při hledání párů ze skupiny malá násobilka do 10. Pro jeho využití není potřeba žádná znalost matematiky. Orientace probíhá čistě podle barev.
Příklad:
Hráč otočí číslo 7 a objeví na spodní straně dvoubarevné číslo 21.
Pro nalezení druhého činitele součinu s výsledkem 21 využijeme nyní barevné pravítko. Každé číslo má na pravítku přidělenou barvu. Jednička je růžová, dvojka červená, trojka oranžová, sedmička světle modrá atd. Pro nalezení činitelů provedeme následující:
Mathesso lze hrát ve více variantách, které jsou rozepsané níže. Každá z variant se liší zejména časovou náročností.
Expertní hráči ocení i potřebu volby různých taktik pro každou z obtížností. Nejvyšší edukativní význam mají varianty Atto a Standart.